Follow us

nah.. meh singgah!

Selasa, 15 April 2014

BELAJAR BIDANG LAIN>>>>>>>KERJA BIDANG LAIN. KAU RASA??

Assalamualaikum....
syukurnya masih boleh bernafas ketika menaip, masih boleh melihat dengan sempurna, masih boleh bergerak, masih boleh kemana-mana...
syukur Alhamdulillah....

Seminggu juga tak update blog,,,, bekejar untuk siapkan Bab 1 kajian master aku....
Pernyataan Masalah yang aku agak kelabu sedikit....
ermmmm....

semalam aku baca satu artikel tentang "graduan mesti bersedia bekerja di luar daripada bidang pembelajaran" keluaran daripada KPM sendiri.

Ya.
aku sangat setuju... sebabnya aku salah seorang daripadanya...

aku lulusan Sains. Program aku agak panjang namanya....
<<Sarjana Muda Sains Gunaan (Pemuliharan dan Pengurusan Biodiversiti)>>
3 tahun...
alhamdulillah selesai.... 
walaupun aku akui aku tak berapa skor untuk degree ni... 
tapi nak kata, memang kita kena bersedia daripada pelbagai sudut....
aku tengok kebanyakan kawan-kawan aku ada yang bekerja dalam bidang yang dia studi dan ada juga yang diluar bidang...

orang ada degree, dikenali sebagai pegawai, 
gred gajinya DG41... 
gaji seorang pegawai...

maklumlah, persaingan kerja semakin sengit. kita kena bijak merebut peluang.

"kalau kita tak pilih peluang tu, peluang tu takkan pilih kita"





ADA DUA KEADAAN GRADUAN

1. Graduan yang kerja dalam bidang yang dia belajar :
baguslah... korang boleh apply apa yang korang dah studi selama tiga tahun tu. Ia akan bantu kau dalam banyak perkara. Tambahan pulak kalau kau minatkan... memang boleh survive punya... skill ada, pengalaman ada, biasa yang degree ni kira macam otai la, sbb ada tempat kerja dia tak ada pun yang sampai ijazah, banyak diploma, bergantung kepada industri yang kau pergi...



2. Graduan yang bekerja dalam bidang lain selain daripada dia belajar :
yang ni memang agak mencabar, dah 3 tahun kau blaja tapi alih-alih kau kerja bidang plakkan... jadi nak buat macam mana? yela, dah apply kerja yang bidang kita tak kunjung tiba, yang apply main2 pulak yang dapat, gaji pun not bad. cukuplah nak lepas diri sendiri. sbbnya ada institusi yang tak kesah pun kau ada degree apa, yang penting kau serba boleh. Aku tengok kalau kau ada additional skill macam buat video, photoshop, lagi la orang nak amek kau bekerja. Macam aku, aku graduate bidang sains, dan aku dapat kerja bidang admin dan pengurusan. Jadi aku agak minat jugakla. Aku tak minta tapi dimurahkan rezki oleh Allah, orang offer. Jadi aku ambik tu sebagai cabaran aku. ALhamdulillah, setakat hari ni, bos puas hati kerja aku walaupun ada salah-salah sikit. Aku belajar banyak perkara daripada proses tu... TAPI.... adakah apa yang kau belajar dulu tak diguna pakai? Haa kat sinilah nak bezakan kau kreatif atau tak. Kalau kau dapat alter apa yang kau blaja dulu, merge dengan apa yang kau kerjakan, tu memang cantik beb.. Style... Inilah yang KPM maksudkan. Pengalaman aku jadi kategori kedua ni, boleh tahan la. haha. yang kedua ni aku hurai panjang sikit sebab kena dengan aku. kih kih kih...


3. Graduan yang tak buat apa-apa tunggu kerja bidang yang dia belajar.
Yang ni pulak kategori manja dan mungkin entahlaaaa... mungkin dia nak tolong mak ayah dia, nevermind, sangka baik... tak nak komen lebih-lebih. Sahabat2, hidup ni kan singkat. Esok lusa ke kuburlah kita. Kenapa kita tak pandang sesuatu masalah itu adalah peluang untuk kita timba pengalaman. Aku ada sorang kawan yang masih tunggu kerja di bidang dia, tapi sambil tu dia buat macam-macam. berniaga... Ada sorang tu kerja kat kedai Ogawa kerusi urut tu. tapi aku respek kat situlah dia timba pengalaman kerja. daripada duduk kat rumah perabihkan boreh yo... come on, pengalaman takkan sampai kalau ditunggu, ia perlu dibuat dan dirasa, akhirnya akan jadi kenangan. Pahit atau Manis, kita yang tentukan.

NASIHAT AKU

1. Lengkapkan lah diri korang dengan pelbagai soft skill macam aku sebut tadi. Aku dulu tak reti nak buat poster n banner, tapi berkat kawan aku ajar, hasil banner aku digunakan untuk letak kat tepi jalan masa musim pilihanraya 2013 baru-baru ni =)

2. Jangan cepat putus asa bila tak dapat tempat bekerja. Kita graduan yang aktif. Jangan pasif. Kerjalah apapun selagi mana ia halal untuk kita dan tak bertentangan dengan agama. Insyaallah, adalah balasan untuk kita.

3. Carilah pengalaman sebanyak mungkin. Sebab bila dah bekeluarga, pengalaman itu akan digunakan... 

Selamat Maju Jaya.
Semoga bermanfaat.

0 ulasan: